söndag 12 februari 2012

Old school blockprinting

För ett tag sedan var jag iväg till Indien och Bangladesh på en textilresa, skulle man kunna kalla den. Indien har en fantastisk textiltradition och ett av många fina ställen vi besökte var Anokhi museum of hand printing. Just blocktryck är extra vackert tycker jag. Den handtryckta känslan finns kvar och trycket blir levande med naturliga skiftningar i mönstret. Finast av allt är att blocktryck fortfarande går till på precis samma sätt som det alltid gjort och att det än idag är en i allra högsta grad levande teknik. Jag köpte med mig ett fint pappersark därifrån.



Som jag nu satt saxen i, helt utan vånda. Det vore bara alltför synd om ett så här tjusigt papper göms bort i någon låda. Det fick bli en vimpelrad som jag kan titta på varje dag.

Och en till systerdottern, modell mindre. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar